JEJMS

think twice, that's my only advice

Self-efficacy

Kategori: Allmänt

Efficacy ska inte förväxlas med efficiency, det sistnämna är engelska för effektivitet. Self-efficacy är ett kognitivt begrepp som syftar till den tron en människa har till sin egen förmåga. Min har varit nertrampad i botten och jag har vetat om det. Vetskapen om att känslan att något går eller gått åt helvete kan vara vara totalt orelevant, men den känns ju äkta..! Terminens första salstenta kändes inte så illa, jag gick ut därifrån med känslan av att jag gjort det igen. Räddat min egen röv trots obeskrivlig lathet, och löjligt låg förberedelse. Det var inte så. Jag blev underkänd på den tentan, 1,5 poäng ifrån godkäntnivån. Det nederlaget krossade allt vad self-efficacy jag hade. Idag lades resultaten ut från kurs nummer två denna termin. Jag bröt ihop efter den tentan. Trodde att det var över. Jag kommer aldrig klara av mina universitetsstudier. Jag har fått ett B på den tentan. E är godkänt, A är toppbetyg, jag fick ett B. Jag är så lättad samtidigt som jag är så förfärad över min egen missbedömning att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta. Psykologi är hemskt! Det är förfärligt att sakta samla på sig kunskap som man sedan analyserar sig själv med. Fyfaan.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: