JEJMS

think twice, that's my only advice

den Stora frustrationen

Kategori: Allmänt

I den så kallade cybervärlden (känner mig för jävla hipp när jag skriver det ordet) har en het debatt florerat angående vad feminism är, den startades av att Blondinbella bloggade om sina ståndpunkter i livet. Hon punktar upp 6 stycken åsikter som framförallt grundar sig i hennes avståndstagande från den röd-gröna politiken och framförallt feminismen. Hon menar på att feminister är en grupp "kränkta vita medelklasskvinnor" som hittar på frågor att strida för över ett glas rött. Blondinbella skulle ALDRIG använda ordet hen och hon är moderat och stolt kapitalist. Blondinbella använder den klassiska norm-retoriken. Mellan raderna står det i princip att de flesta av oss är ju hetero så då är det den världen vi alla får rätta oss efter.
 
Jag (notera tempus) följde Blondinbellas blogg när hon publicerade detta, så läste det ganska omgående. Timmar innan alla vettiga bloggar publicerade sina "svar på tal". Jag vet inte om det är på grund av min väntetid över att få konsumera rimliga uttalanden angående detta eller för att BB liksom vägrar ge sig och fortsätter publicera sina inskränkta åsikter. Fördomsfulla uttalanden istället för att släppa det och återgå till sin medelklassvardag med styrelsemöten och shopping av dyra märkes-bebiskläder.  Oavsett kände jag att min frustration bara växte, och jag måste bara pysa lite på locket..
 
För mig ryms all jämställdhet under feminismen. Ingen ska diskrimineras. Inte för din etnicitet. Inte för din hudfärg. Inte för din sexuella läggning. Inte för din funktionsnedsättning. Och inte heller för ditt kön! Och nej, män och kvinnor är inte jämställda. Och ja, detta faktum ter sig på fruktansvärda sätt. Har du någon gång läst statistik kring våldtäkt? Att du som våldtagen kvinna inte varit tydlig nog i uttrycket om misstyckande trots att du skrek tills halsen svullnade och inget ljud längre hördes. Att mannen i det här fallet inte dömdes med grunderna att han inte uppsåtligen ville våldta, det är inte okej. Det är en produkt av det förvrängda samhälle som, hör och häpna, finns till och med i lilla jämställda Sverige. Sverige var sist av de nordiska länderna att införa kvinnlig rösträtt. Sverige har kommit långt, men vi har inte gått i mål.
 
Man kan säga vad man vill om pronomenet hen, personligen tycker jag faktiskt att det är ganska behändigt. Utöver detta finns det människor som inte identifierar sig som varken man eller kvinna. Det är direkt kränkande mot dessa att vägra använda hen, enligt mig. Fun fact; det föds fler tvåkönade människor i världen än rödhåriga. Jag har inte hört talas om något globalt och systematiskt förtryck av rödhåriga bara för att dom är en minoritet..
 
"Du är feminist tills du avsäger dig din rösträtt" - Magnus Betnér
"This world would be a whole lot better if we just made an effort to be less horrible to one another" - Ellen Page

Kommentarer


Kommentera inlägget här: